Brand kommunikation

En stærk onlinetilstedeværelse fordrer en ren og skarp storytelling.
En fortælling der er rodfæstet i din forretnings kerneværdier og fortalt gennem visuelle elementer kombineret med en relevant fortællerstemme.

Dit udtryk er meget mere end ord

Brand-book som værktøj

Når først selvransagelsesprocessen og detaljerne er på plads, kan vi formulere en brandbook. Uanset om du allerede har en brand-identitet der blot skal opfriskes eller digitaliseres, eller om du er på “jeg skal vel også have et logo” stadiet, kan vi formulere en brand-book der kan hjælpe dig videre fremadrettet.
En brand-book er en dokumentation af hvilke elementer og detaljer der bør værnes om for at sikre det skarpe brand-udtryk, forslag til brugs-scenarier og i det hele taget et godt grundværktøj, til når du skal have designet din hjemmeside såvel som dit tryk-materiale, lave kampagner, plakater, SoMe opslag - ja i det hele taget kommunikere din forretning til omverdenen.

Signaler vi sender

Skal man ud over skærmkanten, er man nødt til at vise et klart og entydigt billede af hvem man er. Førstehåndsindtrykket af et mennesker er sjældent de ord der bliver talt som indledning, mindst ligesåmeget hvordan det bliver sagt, personens kropsprog, påklædning, lugt og mimik. På samme måde giver dit brand et udtryk jf. det visuelle, de effekter, designelementer og animationer du bruger på din hjemmeside, mængden af tekst, sprogbruget etc.
Med andre ord: Helhedsindtrykket består af mange elementer, der læses og vurderes på et split sekundt.

Selvransagelses-processen

Hvis du ønsker et stærkt og entydigt brandudtryk, fordrer det en portion selvindsigt. Hvad er din forretning? Hvordan ønsker du at kunderne skal vurdere dig? Hvilke værdier ønsker du at lægge vægt på etc.
Nojns branding proces starter altid med en lille terapi-sessions, så vi kan få skitseret det billede op, som du ønsker at vise omverdenen og kan stå aldeles inde for.

Djævlen i detaljen

Et helhedsindtryk er i virkeligheden en myrriade af detaljer sammensat til at udgøre ét billede. Skal dit brand stå skarpt på en skærm, starter vi med at få styr på detaljern: Ønsker du fx. et blødt og drømmende udtryk, bør detaljer som rundede hjørner, langsomme parallax-animationer og evt. en pastellet farvepallette være tænkt ind i helheden. Detaljer der bør gennemtænkes før din brandbook defineres, så virksomhedens identitet er tænkt ind i hele dit samlede udtryk.

✺ Frequently asked questions ✺

  • Som udgangspunkt et logo samt beskrivelse af brugen af logoet. De visuelle elementer der understreger brandets udtryk, former, animationer og andre detaljer. Farver og brugen af dem. “Tone of voice” - altså hvordan det skrevne sprog skal udtrykkes. Eventuelt henvisninger til hjælp og vejledninger. Og sidst men ikke mindst er et visuel overblik over brandets udtryk godt at have.

  • Identitet er altafgørende. Start altid med at definere hvad virksomhedens kerne-identitet er: hvad er produktet, hvordan ønsker man at sælge det, hvilke værdier er vigtige at udtrykke og hvem er ens kunder.

    Herfra kan kan visuelle elementer tegnes op, som associerer identitetens udtryk: Logo, farver, topografi, tone of voice etc.

  • Brand guidelines forklarer hvordan medarbejdere kan afspejle brand-værdierne i den måde de kommunikerer med kunderne. Det er en måde at sikre at alle er helt på det rene med, hvad virksomheden står for.

  • Brandbook er en overordnet dokumentation af virksomhedens brand og visuelle udtryk. Den danner ofte grundlaget for designsystemets fundamentslag, men hvor brandbooken er en mere generel beskrivelse er designsystemet ofte målrettet digtalt UI design og udvikling og tager derfor højde for fx. UI effekter (parallax, mouse-over farveskifte etc) , farver og fonte til digitalt brug etc.

  • Ja. En gang i mellem er det faktisk helt okay at tilføje lidt lir, bare fordi det ser cool ud. På samme måde som man fx bærer smykker, bare fordi det er visuelle detaljer, der understreger ens personlige udtryk og / eller har en affektionsværdi.

  • Fra brandguidelines til designsystemer

    Har du allerede et gennemtænkt brandudtryk, men har mere brug for at få struktureret dine designelementer?